воскресенье, 8 декабря 2013 г.

4.12.13 проведення уроків української літератури у 8-Б, 8-А класах. Продовжуєм знайомитись з поезією Лесі Українки. На уроці встигли зробити все заплпноване та написали літературний диктант, до якого учні повині були підготуватися заздалегіть (попереджала на минулому уроці. та давала рекомендації, на чому треба зусередити увагу). В цей же день перевірила роботи- оцінки майже в усіх учнів добрі.
Узгоджено»           Підпис ПІП

________________/__________

4 грудня 2013

ПЛАН- КОНСПЕКТ
УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Проведенного : Грищенко Вікторією Валеріївною

Тема. Волелюбність, оптимізм, мрія і дійсність як провідні мотиви поезії Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати...»
Мета: ознайомити учнів з провідними мотивами поезії Лесі Українки; розвивати навички виразного читання, аналізу поезії, вміння висловлювати свою думку; виховувати прагнення до самостійного лету.
Обладнання: портрет Лесі Українки, фонозапис «Мелодії» М. Скорика, кросворд, картини із зображенням моря, зірок.
Хід уроку
І. Повідомлення теми та очікуваних результатів уроку. Мотивація навчальної діяльності.
1. Прослуховування у фонозаписі « Мелодії» композитора Мирослава Скорика.
2. Слово вчителя.
Я дивлюся на малюнках
Не на гордих переможців,
Що, сперечника зваливши,
Промовляють люто: «Здайся!»

Погляд мій спустився нижче,
На того, хто розпростертий,
До землі прибитий списом,
Говорив: «Убий, не здамся!»

«Кажуть, її бачили згорблену і самотню, сірим туманом закутану в останній її приїзд до Києва в 1913 р. Вона налягала всім своїм тілом худеньким на одну ногу, перевалювалась, ледве трималась за рятівну палицю. Тільки дивовижно великі очі світили на все лице, бездонні Горе-очі світились на всю Стрілецьку, йшло цих Двоє Очей, несли вони вимучене тортурами хвороб стражденне тіло.
Муки виснажували її з дитинства. З дитинства навчилась вона «крізь сльози сміятись». Вже у десять років з'явились перші ознаки туберкульозу лівої ноги, а незабаром і лівої руки. Потім хвороба перекинулась на легені і нирки. В одному з листів 1912 року Леся називає своє життя постійною війною з сухотами. За цю «тридцятилітню» війну вона перенесла декілька складних і болючих операцій, прикута до постелі, довго перебувала у гіпсі, ходила то за допомогою костурів, то за допомогою складного і тяжкого апарата на нозі. Лікувалась в Криму і в Одесі, в Бессарабії і в Болгарії, в Німеччині і в Італії, в Єгипті і в Грузії. Постійна невблаганна війна тіла і духу ...» (І.Ф. Драч «Слово про Лесю»).
— Завдання нашого уроку полягатиме у тому, щоб визначити крізь призму Лесиного життя провідні мотиви її лірики.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
- перевірка д.з.
1. Евристична бесіда.
— Як ви розцінюєте прагнення Ольги і Петра Косачів усебічно розвинути таланти своїх дітей і виховувати їх у патріотичному дусі?
— З якою метою Олена Пчілка дібрала для своєї дочки такий відповідальний і зобов'язуючий псевдонім?
— В яких вчинках Лесі Українки виразно проявився патріотизм?
— Чому Лесі Українці за таке коротке життя вдалося зробити дуже багато?
2. Кросворд. (Відповіді — слова у називному відмінку.)На дошці.







1
Б












2






А














3




Ж


















4
А


















5
Н


















6
Н













7





Я













1. Кому у 8 років Леся сама вимережила сорочку? (Батько.)
2. В якому місті народилася Леся Українка? (Новоград-Волинський.)
3. В якій, за матеріальними благами, сім'ї виховувалася Леся? (Заможна.)
4. Олена Пчілка приділяла багато уваги вивченню її дітьми іноземних мов, світової, української історії та ... літератури. (Антична.)
5. Що трапилося з Лесею після переїзду родини у с. Колодяжне на Водохреща? (Промочила ноги і захворіла на туберкульоз кісток). (Ноги.)
6. Як називалася перша поезія Лесі Українки, присвячена рідній тітці Олені, яку заарештували за протиімперську діяльність? (Надія.)
7. Назвіть країну, в якій померла Леся Українка. (Грузія.)
— Прочитайте слово у виділеному вертикальному рядку в кросворді. (Бажання).
III. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу.
1. Слово вчителя.
— Бажання ... У кожного вони свої. А що ж казала сама Леся?
«... мені здається, що я маю перед собою якусь велику битву, з
якої вийду переможцем або зовсім не вийду. Коли у мене справді є талант, то він не загине, — то не талан, що погибає від туберкульозу чи істерії! Нехай і заважають мені сі лиха, але зате, хто знає, чи не кують вони мені такої зброї, якої нема в інших, здорових людей ...»
Не було чутливішого серця, не було витонченішої душі, яскравої, полум'яної, ніжної, поєднаної з інтелектом глибоким і неспокійним, — рання хвороба прискорила процес розумового і мистецького дозрівання. Розуміння поетичної місії як щоденного подвигу народжувало слова суворі і вогняні, невизначеність сприймалась як найтяжчий гріх.
— Які ж бажання висловлює лірична героїня у поезії «Хотіла б я піснею стати ...»
2. Виразне читання поезії «Хотіла б я піснею стати ...».
Перше прочитання лунає з моїх вуст. Потім декілька учнів читають поезію.
3.. Обмін враженнями від прочитаного:
— Які бажання висловлює лірична героїня?
— Який у неї настрій?
— Чи мріяли про щось подібне і ви?
— З чим в уяві героїні вірша асоціюється воля?
— Продовжіть синонімічний ряд: «Ця поезія легка, чиста...»
5. Аналіз художніх засобів.
Яке бажання було в Лесі Українки? Чому поетеса, на вашу думку, прагнула  стати піснею? В образі кого постає перед нами лірична героїня? Зацитуйте відповідні рядки вірша. (Самої себе, пісні, зірок, моря, мрій, щастя.)
— Що виражає людина через пісні? (Мрії, бажання, думки.)
Про яку ясну хвилину говорить у вірші Л.Українка? (хвилина творчого злету, натхнення)
— Що таїть в собі море? (Глибини життя, негаразди.)
  Як пояснити прагнення поетеси возвеличити воля? Хіба вона була увязненою? (Для неї хвороба стала неволею)
- Який епітет повторюється в поезії? Про що він свідчить? (епітет – ясніий; він підкреслює значення поезії в житті Лесі, саме поезія робить її життя світлими;  в іншому випадку – підсилює бажання до здійснення мрій, зіставляючи з яскравістю зоряного світла)
-          У яких рядках описується море? Що воно може символізувати в цій поезії? ()
- Тема віршу?
Тема: бажання ліричної героїні вірша стати піснею, яка була б відомою в усьому світі.
- Ідея?
 возвеличення прагнення творити красу і дарувати всім щастя.
- Яка основна думка?
 пісня допомагає кожному мріяти про щастя, радість, долати життєві труднощі.
-         Визначте вид лірики (особиста)
-         — Назвіть епітети та поясніть їхню роль у поезії. (Ясну, яснії, дзвінким, прозорі, таємне, гучніші.)
— Вкажіть метафори. З якою метою їх використано у цьому творі?
— Чи є порівняння, інверсії, повтори? Посніть їх роль.
                              Які мотиви присутні у вірші? (поєднання дійсного й бажаного в житті людини.)
Епітети: «ясна хвилина, “ясні зорі”», «спів дзвінкий», «хвилі прозорі», «море хибне», «щастя таємне»;
Метафори: «вітер розносив луну», «поминути співом», «упасти на хвилі», «лунами мрії»;
Повтори: «ясніші... яснії», «гучніше... гучне», «мої...», «моє...»;
Порівняння: «Ясніші, ніж зорі яснії»; «Гучніші, ніж море гучне».

IV. Підбиття підсумків.
Що на уроці вам запамяталось більш за все? (Кожен учень по реченню)
V. Домашнє завдання.
Вивчіть поезію напам'ять. Ст. 140 №1-3 (усно), №12 (письмово)







1.     Літературний диктант

1. Назвіть справжнє імя та призвище Лесі Українки. (Лариса Петрівна Косач)
2. Як називалась її перша збірка? («На крилах пісень»)
3. Назва підручника, який написала Леся Українка для своєї меншої сестри. («Стародавня історія середніх народів»)
4. До якого виду лірики належить вірш «Давня весна»? (пейзажна)
5. Де померла Леся Українка? (в грузинському місті Сурамі)
6.Римування, при якому римуються 1і4, 2 і 3 рядки називається (кільцеве)
7.Двоскладова стопа з наголошеним другим складом називається (ямб)
8.У дитинстві, окрім поезії, Леся мала хист до (музики/ гри на фортепіано)
9.З якою недугою вела 30-річну боротьбу Л.Українка? (туберкульоз)
10.Ким за родом діяльності була матір Л.Українки? Як її звали? (письменниця Олена Пчілка)
11.Де поховано Лесю Українку? (Київ, Байкове кладовище )
12. Назвіть тему поезії «Давня весна». (Відтворення впливу приходу весни на хворобливий стан поетеси)


Комментариев нет:

Отправить комментарий